به گزارش نماینده به نقل از خبرآنلاین، علیرضا رضاداد در نخستین جلسه ستاد برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم فجر، تغییرات پیشبینی شده در این رویداد بزرگ سینمایی را تشریح کرد و افزود: «همزمانی آغاز این تغییرات را با ایامی که به نام سینما نامگذاری شده به فال نیک میگیریم و امید داریم این جشنواره و تغییراتی که با آن روبرو هستیم به اعتلای سینمای ایران کمک کند. »
او یادآور شد: «به تعبیر دیگر میتوانیم بگوییم زنگ اجرای تغییرات اساسی در جشنواره فیلم فجر نواخته شده و نتایج بررسیها و جلسات مشورتی به زودی در مقررات جشنواره که اعلام میشود منعکس خواهد شد. »
ضرورت بازبینی جشنواره فجر
دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: «همان طوری که رئیس سازمان سینمایی پیشتر اعلام کرد جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین و اثرگذارترین رویداد سینمایی کشور نیاز به تغییراتی داشت و با توجه به اینکه بیش از ۱۰ سال از آخرین تغییرات فجر گذشته٬ ضرورت این مهم احساس میشد که یکبار دیگر مقررات فجر بازخوانی و بازنگری شود و رویکردها و اقتضائات جدید مورد نیاز سینمای ایران در جشنواره بازتاب پیدا کند که این لازمه هر فعالیت پویایی است. »
رضاداد تصریح کرد: «مدیریت جدید سینمایی در این دوره با تحلیلی که از توانمندی و ظرفیت سینمای ایران دارد به دنبال این است که راهکارهایی را اتخاذ کند تا سینمای ایران با توجه به ظرفیتهایی که بدست آورده با مخاطبین جهانی ارتباط عمیقتر و وسیعتری پیدا کند. »
نگاه و زبان متفاوت سینمای ایران
مشاور رئیس سازمان سینمایی با بیان این که حضور فراوان سینمای ایران در جشنوارههای جهانی حکایت از این دارد که این سینما دارای ظرفیت زیادی برای برقراری ارتباط هست توضیح داد: «سینمای ایران امروز در جهان حرف متفاوت و نگاه ویژه و پیشنهاد قابل ارائهای به جهان دارد. اکثر آثار سینمای ایران دیدگاه و نگرشی را در درون و پسزمینه خود معرفی میکند که برخاسته از آرمانهای انقلاب اسلامی است و برای مخاطب جهانی خود حرفی مورد نیاز و بدیع و جدید است و به همین جهت هم از آن استقبال میشود و این مهم عامل تفاوت سینمای ایران با نمونههای غیرایرانی است. »
رضاداد ادامه داد: «گرچه در برخی موضوعات و گونهها این تفاوتها بیشتر است، اما حتی در آثار اجتماعی سینمای ایران که قاعدتاً باید با آثار مشابه غیرایرانی شباهتهای زیادی داشته باشد این تفاوت مشاهده میشود و به همین جهت هم مورد استقبال قرار میگیرند. »
به گفته او٬ جنبههای معرفت شناسانه سینمای ایران ریشه در فرهنگ و اعتقادات ما دارد، اما ما برای این ظرفیت و توانایی سینمای ایران٬ نظامهای پشتیبانی مناسبی ایجاد نکردهایم.
برگزاری مجزای بخش بینالملل
رضاداد به تغییرات جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: «یکی از اصلیترین جمعبندیهای ما در این بررسی این بود که برگزاری بخش بینالملل به صورت یک جشنواره مستقل و در زمانی متفاوت میتواند به این ظرفیتسازی کمک کند. »
او اظهار امیدواری کرد که به زودی مقررات این جشنواره مستقل و سازمان اجرایی آن مشخص و اعلام شود و این آغاز مسیری جدید برای رشد سینمای ایران باشد.
دبیر جشنوراه فجر ادامه داد: «البته برای این جشنواره در حال آماده کردن یک پیوست مستقل هم هستیم که میتواند از انحراف جشنواره و تبدیل آن به جشنوارهای مشابه سایر جشنوارهها از نظر کارکرد و تاثیر و یا جشنوارهای بیخاصیت و یا جشنوارهای بیریشه و غیرمرتبط با بنیادهای اصلی سینمای ایران جلوگیری کند. »
رضاداد تصریح کرد: «این پیوست دارای سه محور است که در جمعبندی مباحث سال گذشته به آنها رسیدیم و اعلام هم کردیم. که همسویی- هم جواری و هم سطحی اصلیترین مولفههای آن است. »
دو بخش رقابتی برای بخش بینالملل
او در ادامه درباره جزییات بخش بینالملل تاکید کرد: «جشنواره بینالمللی دارای دو بخش رقابتی خواهد بود و وجه مشترک آثار منتخب یکی از این بخشها همسویی و توجه به نیازهای امروز بشر و جهان امروز است که ما در حوزه فرهنگ و هنر میتوانیم از آنها صیانت کنیم؛ همچنانکه هر جشنوارهای دارای بنیان فکری و نظری است و از یک گرایشی در سینمای جهان چه گرایش روشنفکری و یا گرایش سیاسی صیانت میکند پیوست جشنواره فجر در این بخش رقابتی این انتظار را ایجاد میکند که فجر به این سمت و سو حرکت کند و تفاوتهای خودش را در صیانت و ایجاد جریان فرهنگی - هنری با اولویتهای اختصاصی و بهرهگیری از ریشههای اصیل سینمای ایران به نمایش بگذارد و قطعاً جشنواره بینالمللی فجر با توجه به نیازهای امروز سینمای جهان میتواند جشنوارهای منحصر بفرد باشد و متقاضیان و مخاطبین مهم و زیادی داشته باشد که البته شرط موفقیتش بالا بردن استانداردهای برگزاری آن است. »
رضاداد با بیان اینکه رویکرد بخش دیگررقابتی همجواری با کشورهای آسیایی ومنطقه شرق فرهنگی و قاره کهن است اظهار کرد: «در این بخشها دارای ویژگیهای مشترک دینی، فرهنگی، اقلیمی و زبانی هستیم که از این وجوه مشترک بهره برداری نمی کنیم و هدف این بخش تقویت این مشترکات است. »
او تاکید کرد: «تجربه برگزاری بخش بینالملل فجر در یک دهه اخیر هم نشان میدهد که در شناسایی و جذب فیلم متناسب با این ویژگیها و اولویتهایی نظیر عدالت و معنویت نباید نگرانی داشته باشیم؛ و باید دایره شناسایی و انتخابهایمان را مستقیما به تولیدات کشور های مختلف گسترش بدهیم و اینگونه ارتباطاتمان را با این کشورها و فیلمسازانش گسترش بدهیم و فقط به فیلمهای انتخاب شده توسط جشنوارههای دیگر بسنده نکنیم و از این لاک انفعال در بیاییم میتوانیم جنبه منحصر به فرد خودمان را پیدا کنیم و به نمایش بگذاریم و به اهدافمان نزدیک شویم. »
دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه مدیریت سینمای کشور بسیار امیدوارانه به این تغییر نگاه میکند گفت: «فکر میکنیم که تاکنون اهمیت و جذابیتهای سینمای ایران و مسایل آن مانع از این بوده که به این ابعاد و ظرفیتهای بخش بینالملل توجه جدی شود. »
بخش بینالملل جشنواره زیر سایه سینمای ایران
رضاداد ادامه داد: «بخش بینالملل به رغم همه زحماتی که برای آن کشیده شده همیشه در فجر تحت الشعاع بخش سینمای ایران قرار داشته و نقاط قوت آن دیده نمیشد که بتواند تقویت بشود و نقاط ضعف آن برجسته نمیشد که برطرف شود. »
به گفته او٬ استقلال این جشنواره در زمان و حتی مکانی متفاوت با سینمای ایران میتواند ما را امیدوار کند که یک تیم کارآمد از فعالان بینالملل سینمای ایران حتماً میتوانند به طراحی و اجرای یک جشنواره هدفمند کمک کنند و مسیر جدید را پیش بگیرند و این قدم از برنامههای جدی نگاه جدید در تغییر گرایش بینالمللی سینمای ایران برداشته شود. »
مشاور رئیس سازمان سینمایی گفت: «جمعبندی شورای مشورتی برای این جشنواره اردیبهشت ماه و قبل از برگزاری نمایشگاه کتاب است که مشکل تداخل و نزدیکی فجر با برخی رویدادهای مشابه هم برطرف میشود. »
رضاداد با بیان اینکه از همین نام فجر هم برای بخش بینالملل استفاده میشود ادامه داد: «این عنوان دارای معنی اصیل و ریشه داری است که دیگر فقط معرف یک زمان بخصوص نیست بلکه یک مفهوم وسابقه را با خودش به همراه دارد و جشنواره ما را در دنیا با این نام وسابقه سی و دو ساله به خوبی میشناسند و به جا میآورند. »
ضعف در بخش انعکاس بینالملل
او تصریح کرد: «ما در حوزه اجرایی این بخش هم اگر مشکلاتمان زیاد نباشد در بخش انعکاس آن خصوصاً در ابعاد بینالمللی به شدت دچار مشکلیم. »
به گفته دبیر جشنواره فیلم فجر٬ فیلمهای منتخب این بخش خوب معرفی نمیشوند؛ همچنین نتایج انتخاب و داوریها خوب انعکاس جهانی پیدا نمیکند.
رضاداد گفت: «هدف برگزاری جشنوارهها فقط انتخاب و داوری نیست بلکه برجستهسازی طبیعی آثار منتخب و توجه دادن مخاطبان گوناگون جهان به این فیلمهاست. غالب تلاش همکاران ما در بخش بین الملل برگزاری بوده در صورتی که برگزاری باید بهانه برجسته سازی طبیعی باشد و در دنیای امروز بدون اتکا و بهره برداری از ظرفیت رسانه ها برجسته سازی امکانپذیر نیست. »
او یادآور شد: «ما باید با برگزاری مناسب، مخاطبین اصلی این فیلم ها را در دنیا افزایش بدهیم و به رشداقتصاد این سینما با جذب مخاطب بیشتر کمک کنیم. »
رشد اقتصادی فیلمهای منتخب جشنواره
به گفته مشاور رییس سازمان سینمایی٬ باید فروش حقوق فیلم های منتخب جشنواره فجردر جهان افزایش پیدا کند واین باید شاخصه موفقیت ما در معرفی و برجسته سازی فیلمها باشد و بازار در چنین صورتی معنا پیدا می کند و حضور میهمان دراین صورت وجهی دیگر دارد وبه معرفی این فیلم ها به جهان کمک می کند.
رضاداد همچنین اظهار کرد: «در این سالها از ظرفیتهای بخش بینالملل جشنواره برای تبادل نظر و رسیدن به تولید مشترک استفاده نکردهایم و اگر کردهایم کم بوده است. »
او ادامه داد: «لوکوموتیو برگزاری جشنواره مستقل بین المللی فجر ساختار اجرایی سینما را منطقادر این بخش به سمت تقویت و حمایت از تولیدکنندگان و پخش کنندگان مستقل بین المللی سینمای ایران می برد وخیلی از موانع دیگر را می تواند شناسایی و برطرف کند و با استقلال این جشنواره هم مسایل و موانع بخش بین الملل شناخته تر می شود و هم بخش سینمای ایران می تواند به اهداف و استاندارد های خودش بیشتر نزدیک بشود. »
ماهیت بخش تجلی اراده ملی
دبیر جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه پرسش های اساسی ما در بخش سینمای ایران ضرورت یا عدم ضرورت بخش های انضمامی و ارزیابی عملکرد این بخش ها بود اظهار کرد: «به عنوان نمونه٬ در دوره ایی غیر از جوایز اصلی٬ جوایز جنبی ای هم برای تقدیر از توجه سینمای ایران به برخی موضوعات توسط نهادهای متولی آن موضوعات به فیلم هایی اهدا میشد. »
رضاداد گفت: «افزایش این جوایز منجر شد آئین دیگری به نام جوایز جنبی به وجود آید و در ادامه به منظور جلب توجه سازمان ها و نهادهای اجرایی کشور به ظرفیت های سینما و ایجاد ارتباط میان جامعه سینمایی کشور با نهادهای علاقمند نام این مراسم به آئین تجلی اراده ملی تغییر کرد. »
او تصریح کرد: «اکنون این آیین و تعداد زیاد سازمان ها مانع از تحقق هدف اصلی این بخش یعنی ارتباط بین جامعه سینمایی کشور و اولویت های کشور شده است. »
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره تغییرات این بخش یادآور شد: «امسال در یکی دو مورد تجربه کردیم که برگزاری این آئین بصورت مستقل توسط خود نهادها و سازمان های مرتبط راه بهتری برای انعکاس و انتقال اولویت های کشور به جامعه مخاطب یعنی هنرمندان سینمای کشور است. »
به گفته رضاداد٬ در سال های اخیر حتی این انتظار ناخودآگاه ایجاد شده بود که تجلی اراده ملی یک جوری جبران کننده بخش ها و فیلم های دیده نشده جوایز فجر باشدکه با هدف اصلی اش فاصله داشت.
وی همچنین گفت: «مراسم بخش تجلی اراده ملی در سال های اخیر آنقدر فشرده شده بود که حتی سازمان ها فرصت قرائت بیانیه خودشان را هم نداشتند و بسیاری از جایزه گیرندگان نمی دانستند چرا این جایزه را گرفتند. »
دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: «ما مجبور بودیم بیانیه ها را چاپ کنیم که معلوم هم نبود خوانده می شود یا نه و حتی انعکاس رسانه ای کافی هم نداشت و این یعنی جشنواره از هدفش در این بخش فاصله گرفته است. »
رضاداد با اشاره به دیگر مشکلات بخش تجلی اراده ملی توضیح داد: «بعضی از سازمان ها که فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر را داوری می کردند، در طول سال هیچ نسبتی با سینما برقرار نمی کردند و این هم نقض غرض بود. »
وی اظهار کرد: «هدف ما پیوند میان سازمان ها و سینما است و سازمان هایی که در طول سال نسبتی نداشته باشند انتظاری را هم نمی توانند به سینماگر منتقل کنند. »
مشاور رییس سازمان سینمایی یادآور شد: «این اشکال ها باید برطرف شود تا جشنواره ای هدفمند داشته باشیم و لازمه تحقق آن هم منطقی و سبک تر شدن جشنواره فیلم فجر است. »
رضاداد ادامه داد: «به هرحال از دوره سی و سوم جشنواره فیلم فجر٬ ما سازمان ها و نهادها را تشویق به مشارکت در طول سال در تولیدات سینمایی می کنیم و از آنها خواهیم خواست که مراسم مجزایی بگیرند تا حداقل هر سازمان و نهادی درباره بخشی از اولویت ها و اهدافش با سینماگران گفت وگو کنند. »
تغییر در نمایش آثار در استانها
دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به تغییرات استانی این رویداد سینمایی گفت: «بخش دیگری که باز هم مانع از تحقق بخشی از اهداف فجر شده بود بخش استان ها بود. ما با نمایش گزیده ای از فیلم ها در صورت توافق تهیه کنندگان آنها با استان ها و همزمان با فجر مخالفتی نداریم اما از نظر مالی خود استان باید تامین کننده هزینه های برگزاری و حقوق فیلم ها باشند. وظرفیتهای حمایتی استان از سینمارا برای استمرار در طول سال فعال کنند. »
رضاداد ادامه داد: «پیشتر استانهای متقاضی برپایی جشنواره٬ خودشان منابع مالی شان را تامین می کردند؛ تهیه کنندگان نیز آزاد بودند که چنانچه نمایش همزمان آثارشان به رونق آن فیلم و سینما کمک کند در استانها نمایش داده شود. »
او تاکید کرد: «در سالهای اخیر استانها متقاضی اکران فیلمها شدهاند که البته تقصیری ندارند. »
دبیر جشنواره فیلم فجر توضیح داد: «نبودن برنامه های متناسب با جشن های دهه فجر از یکسو و جذابیت های سینما و جشنواره فجر از سوی دیگر باعث این تمایل شده اما به هرحال هر فعالیتی برنامه و بودجه و منابع مالی متناظرواز همه مهمتر استمرار در طول سال را نیاز دارد. »
رضاداد تصریح کرد: «برگزاری جشنواره فیلم فجر در هر استانی که بودجه مورد نظر ار تامین کند قابل انجام است و دست اندرکاران استان ها می توانند با تهیهکنندگان برای نمایش آثارشان در ایام جشنواره فیلم فجر توافق کنند. »
آسیب داوریهای استانی
وی گفت: «نکته مهم دیگر در نمایش استانی آثار در جشنواره فیلم فجر٬ داوری های مستقلی بود که در بعضی استان ها انجام می شد که ما با این کار موافق نیستیم زیرا در همه استان ها همه فیلم ها نمایش داده نمی شود و هر استانی اگر بخواهد داوری کند و اختتامیه داشته باشد و جایزه بدهد و تندیس سیمرغ پلاستیکی درست کند به ماهیت جشنواره فیلم فجر آسیب رسانده و این روند در شان جشنواره فجر هم نیست. »
دبیرجشنواره فیلم فجر تاکید کرد: «جشنواره فجر یک جشنواره ملی و متعلق به همه است، یک هیات انتخاب دارد و یک هیات داوری و مردم باید از نتایج آن بصورت واحد آگاه شوند. »
رضاداد در عین حال تصریح کرد که با برگزاری مراسم و آئین های سینمایی در استانها با حضور هنرمندان مخالفتی نداریم ولی با داوری مخالفیم. چه داوری مردمی که دارای دقت های لازم نیست و چه داوری درباره فیلم ها که جامعیت لازم را ندارد اما امیدواریم با این تغییرات و اصلاحات این بخش هم از امسال سروسامان بگیرد.
او تصریح کرد: «البته طرح برگزاری جشنواره های استانی و انتقال برخی جشنواره ها به استانها در سازمان سینمایی در دست کار است و بخشی از آن هم اجرا شده که این کارتاحدودی می تواند پاسخگوی نیاز های استانی هم باشد. »
جوایز جشنواره فجر
او با اشاره به بررسی جوایز جشنواره فیلم فجر نیز اظهار کرد: در اینباره دو موضوع ذهنها را به خود مشغول کرده بود. نخست بحث جوایز و تعداد آنها بود و اینکه جوایز فنی- هنری در سایر جشنوارهها نیست و اصولاً در ارزشگذاریهای هنری به بخشهای فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، بازیگری و حداکثر دستاوردهای فنی- هنری توجه میشود و این تعداد جوایز فنی - هنری هم مسئولیتهای فجر را اضافه میکند و هم تعداد زیاد جوایز ارزش جوایز را کم میکند.
مشاور رییس سازمان سینمایی ادامه داد: «موضوع دوم هم نحوه داوری این جوایز بود و این که آیا یک گروه داوری میتواند آن دقت نظر لازم و کافی را داشته باشد که این همه مؤلفه را در طول این مدت محدود که یک فیلم را بیشتر از یک بار نمیشود دید با یک دید جامع و کامل تشخیص بدهد و داوری و قضاوت کند که خطاهای فاحش هم رخ ندهد و لااقل درباره نامزدها بتوانیم با اطمینان خاطر بگوییم حق مطلب ادا شده است. »
رضاداد تاکید کرد: «در این مدت بررسی کردیم و دیدیم که نتایج داوریهای این بخش فجر به گونه ای نبوده که بتوانیم به حذف این جوایز به دلیل ناتوانی در داوری فکر کنیم، خصوصاً که داوران اکثر دوره ها برآیند خود جامعه سینمایی بودند. »
او افزود: «از سوی دیگر اهمیت وجه صنعتی و فنی- هنری سینمای ایران و داشتن نشانهها و اشارههایی مبنی بر اهمیت دادن مدیریت سینما به این بخش از سینما این ارزش را دارد که این بخش از جوایز حذف نشود. حتی به تغییر شیوه داوری و ایجاد یک داوری مستقل برای جوایز فنی- هنری هم فکر کردیم تا این بخش از سینما همچنان مورد توجه مدیریت سینمایی کشور که برگزارکننده جشنواره است باشد. »
رضاداد درباره اقدامات انجام شده در این بخش توضیح داد: «با دستاندرکاران اصلی این مشاغل در صنوف هم که صحبت کردیم نظر غالب آنها هم همین بود که تأثیر مثبت این جوایز با توجه به اینکه فیلمها در فجر دیده میشوند و وجوه گوناگون فنی-هنری شان مورد توجه مخاطبین و منتقدین قرار میگیرند خیلی زیاد است زیرا در داوریهای مشابه نظیر جشن خانه سینما نمایش عمومی وجود ندارد و از مخاطبین بازخورد نداریم، و جوایز فجر منجر به توجه ویژه به بخش صنعتی و فنی- هنری سینما میشود. »
وی اظهار کرد: «به هرحال ما با این جمعبندی صنوف که هنوز نتوانستهایم جایگزینی مناسبتتر از فجر برای توجه به این بخش پیدا کنیم همچنان این جوایز را در مقررات خود نگه میداریم و فکر میکنیم که تأثیرات مثبت آن بسیار بیشتر از نقاط ضعف احتمالی آنهاست که برای هر داوریای قابل تصوراست و برای رفع آنها هم باید تلاش کنیم. البته این مباحث چند نکته مهم را به ما دوباره یادآوری میکند که حتماً در مقررات امسال و سالهای بعد باید لحاظ بشود. »
۲۲ فیلم در بخش مسابقه
رضاداد در ادامه درباره تعداد آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر نیز یادآور شد: آتعداد فیلمها باید متناسب با امکان و زمان داوری باشد و اینکه داوران ۲۰فیلم یا ۳۰ فیلم را در مدت زمان مشخصی مورد ارزیابی قرار دهند خیلی متفاوت است. باید تلاش کنیم هیئتهای انتخاب تحت فشار انتخاب بیش از ۲۲ فیلم قرار نگیرند و این نکته مهمی است که امسال مقید هستیم در مقررات قید کنیم تا خودمان را محدود کنیم. »
مشاور رییس سازمان سینمایی با اشاره به حساسیت انتخاب های هیئتهای انتخاب و داوری جشنواره فیلم فجر یادآور شد: «متأسفانه برای انتخابها و داوری ها نه پیوستهای فرهنگی- هنری داریم و نه آییننامههای اجرایی. »
رضاداد اظهار امیدواری کرد که این دو نقیصه در این دوره و دورههای بعد برطرف بشود.
وی ادامه داد: «نداشتن این آییننامهها مقدار زیادی به انتخابها و داوری ها لطمه زده است. »
حذف سلیقه ها از داوری
دبیر جشنواره فیلم فجر در ادامه تاکید کرد:«میدانم حذف سلیقهها از داوری در هرجا و هر مرحله کار سختی است اما ما باید تلاش کنیم این کار سخت را انجام بدهیم. فاصله بین داوریهای گوناگون با سلایق و تشخیصهای متفاوت نباید زیاد باشد و اگر ما آن پیوستها و آییننامهها را تهیه کنیم تا حدودی میتوانیم نسبت خودمان را با آثار و متقاضیان بهتر برقرار کنیم. »
رضاداد گفت: «در برخی دورهها دیدهایم که هیئتهای انتخاب بیشتر به سمت فیلمهای پر مخاطب گرایش پیدا کردهاند و این را بیشتر نیاز سینمای ایران میدانستند. در دورههایی دیگر مؤلفههای هنری یا تناسب آنها با مخاطبین جشنوارهای به عنوان مخاطبین خاص انتخاب غالب یا دلپذیر هیئت انتخاب بوده و یک دوره هایی گرایش به سوی نام ها و شهرت فیلمسازان بوده است. »
او ادامه داد: «در دورهای نیز سایه استقبال مخاطبان بر انتخاب آثار سینمایی قرار گرفته و آثاری بدون ظرفیت بالای هنری جزو انتخابها قرار گرفته است که در هیچ رشتهای هم نامزد نشده ولی به بالا بردن ظرفیت مخاطب جشنواره کمک کرده است. »
مشاور رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: «در دورههایی مضمون و محتوا٬ سایر مؤلفههای یک فیلم را تحتالشعاع قرار داده و جشنواره به یک جشنواره مضمونی و حتی موضوعی نزدیک شده و به عنوان نمونه گرایش سینمای سیاسی و یا سینمای اجتماعی در برخی دورهها برجستهتر بوده است. »
رضاداد گفت: «اینها همه نکات مهم قابل توجهی است که به نظر من بخشی از آنها را با تدوین آییننامهای برای انتخاب و حتی داوری و داشتن پیوستهای لازم به منظور تشریح مقررات و رویکردهای جشنواره برای هیئتهای انتخاب و داوری می توان جبران کرد و برخی ضعفها را از این طریق برطرف کرد که جشنواره جامعیت خودش را از دست ندهد و این رویداد واقعاً آینه آثار برتر یکسال تولیدات سینمای ایران باشد. »
او توضیح داد: «نکته مهم دیگر مسائل برگزاری جشنواره فجر بود و باید امیدوار باشیم که نسبت این بخشهای غیرمرتبط با جشنواره تنظیم کنیم. برگزاری مستقل فجر در بخش بینالملل به همه ما کمک کند که مؤلفههای اجرایی جشنواره به وضعیت استانداردی نزدیک بشود. »
رضاداد ادامه داد: «مادرکشور کاملاً قابلیت و توانایی برگزاری یک جشنواره منظم، استاندارد و پرشور را داریم به شرطی که سازمان اجرایی ما منظم و دقیق عمل کند و بخشی از ملاحظاتی را که همیشه درگیر آن هستیمرا کنار بگذاریم. اگر برنامه ریزی ما در بازبینی های هیات انتخاب درست باشد و یک زمانی واقعاً بازبینی ها تمام بشود و جمع بندی کنیم حقوق مخاطبان را هم بیشتر رعایت می کنیم و انتظارمان هم از صاحبان آثار این است که پای بند باشند تا علاقمندان هم با شناخت کافی تری انتخاب کنند. »
مشاور رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: «حتی میتوانیم بر اساس انتخاب مخاطب سانس های نمایش را بیشتر از یک حداقلی شناور کنیم. اینها همه کارهایی است که می شود کرد به شرط اینکه هم متقاضیان و هم تیم های اجرایی استاندارد ها را رعایت کنند. »
حرکت در مسیر تغییر
رضاداد اظهار کرد: آشاید همه تغییرات مورد نظر در سال نخست انجام نشود اما مسیر جشنواره به سمت و سوی این تغییر حرکت خواهد کرد. البته امسال ما همزمان با برگزاری باید به استقرار سازمان جشنواره هم توجه داشته باشیم و این تثبیت و استقرار خیلی می تواند به استانداردسازی جشنواره و برگزاری جشنواره ای استاندارد کمک کند. »
رضاداد تصریح کرد: «به زودی مقررات فجر سینمای ایران با این رویکردها اعلام میشود. »
نظر شما